The One With The Memories In Segamat, Johor

Semalam kena pegi interview kenaikan pangkat staf kat Segamat, Johor. Dah lama betul tak pegi Segamat... last pegi masa tahun 1999, itupun sebab masih student kat UiTM Segamat. Rindu betul dgn UiTM Segamat.. dah banyak berubah.. banyak bangunan2 baru yg tersergam indah. Byk kenangan manis dan pahit kat Segamat ni...
"Musim durian ke skang ni?" kata Cik Parah.
"Rasenyer bukan musim tapi klu nak, ade satu tmpt ni, mesti ade punyer!" kata abg driver.
"Ehh ye ke.. kat mane tuh?"
"Itu dia! (sambil tunjuk replika durian besau)"
"*&%^$#" kenyang aku mkn replika durian.

Perkara pertama yang paling aku tak boleh luper mase aku study kat Segamat ni ialah BURGER SEGAMAT yang paling SYIOKKK!!! Gerainyer depan pasaraya Billion kat Segamat Baru (ini bukan iklan tau.. aku tak dpt ape2 komisen pun). Burger nyer sodap, tak kedekut mayonis, ada pulak adunan bawang yg di saute dengan worchestershire sauce, serbuk kari, lada hitam, pastu dibaluti dgn adunan telur yg the bomb!! Yummyyy!!! Dan hargenyer murah!


Dari tahun 1999, sampai la tahun 2008, keadaan gerai burger ni tak berubah.
Masih famous mcm dulu. Masih low profile mcm dulu.
Rase pun sedap mcm dulu. Kelazatannyer maintain tuh.

Mase aku study kat Segamat ni dulu, yang jual BURGER SEGAMAT ni sorang pakcik tua. Pakcik tu mmg baik. Kami panggil dia 'pakcik Encem' (ade sbb nama dia kami ubah, konon bajet nk dpt burger free ataupun mayonis extra). Pakcik Encem letak mayonis bukan sesudu dua tapi sesenduk dua!! Tak kedekut beb. Tu sbb student Segamat sayang kat dia.. ade org tu, sampai termimpi2 kan Pakcik Encem. Naya! Hehee... Kiteorg kan, klu makan burger ni, dgn sudu tau! Sbb, klu mkn mcm biase, inti2 nyer akan terburai keluar (betape 'meriah' nyer burger segamat).


Ok, ok, i'm not a great photographer.
Maybe it looks like not so the hell of a great.
Never tasted it before right? So no opinion la ha.


"Akak, dari mana kak? Tak biase nmpak" Kata brader Bege Segamat.
"Akak dari Shah Alam. Tapi dulu aku student sini" Kata Cik Parah.
"ITM ek kak?"
"Yelah. Last aku mkn bege ko ni thn 1999 tau. Gerai ko sama mcm dulu gak ek?"
"1999 kak? Sure akak ni 'muda' ek.. Kiteorg maintain kak.. Kire akak ni peminat setia la"
"Mesti la. Muke aku pun dah mcm bege ni"

Skang ni, anak pakcik tu yg take over. Baik budaknyer. Lupe lak nak tanye nama dia. Masa shif malam, Pakcik Encem (bapa dia) yg jaga gerai. Aku harap satu hari nanti BURGER SEGAMAT akan jadi famous seantero Msia dan dunia. Dgn kelazatan dan keramahan tuan tanah nyer yg cemerlang, InsyaAllah tak mustahil...

I missed u already, bege spesel ayam segamat!
Bile la nak dpt rase lagi..
Tiap2 hari meeting kt Segamat pun takpe..
---------------------------------------------------
Perkara kedua yang aku paling tak leh luper ialah kemalangan yg menimpa aku dan 3 org kawan aku masa tahun 1997 di Jementah, Segamat. Masa tu, jalan raya kat Segamat tak seelok zaman skang ni. Dalam repot polis, kemalangan kiteorg tu dikira ngeri gak la. Siap masuk paper edisi Johor lagik.. ter'famous' gitew..

Inilah kawasan kejadian kemalangan itew (lebih kurang 10 thn kemudian).
Seram haku mengenangnyer.
Tak sangka ada peristiwa kemalangan dlm diari kehidupan haku.
Biasenyer bace dlm paper ajek.

Masa kejadian tu, kami berempat nak balik KL (cuti semester)... Member aku yg drive.. klu tak silap, mase tu dia baru gak dpt lesen.. Aku duduk kat seat depan (death seat katenyer)... Mase mula2 perjalanan kuar dari UiTM tu, ok aje.. takde ape2 yg lain/pelik... mcm biase... tapi masa sampai kat area Jementah, aku mula rasa semacam... aku tak tau mcm mane nk describe, tapi aku rase seram sejuk gitew..

Sampai kat awal2 daerah Jementah tu, di satu selekoh tajam, kereta member aku ni telah terpesong sikit ke kiri jalan dan sebelah kiri tayar tu dah termasuk kat jalan tanah (jalan tanah dgn jalan tar beza sket ketinggiannyer), mengakibatkan member aku tak dapat nak kawal stereng dan akhirnye kereta terbabas ke lorong bertentangan. Kat lorong bertentangan tu pulak, ade sejibik kereta, member kite terpakse langgar dan akibat hentaman tu, kereta kami terhumban ke gaung kecil di depan sikit dr tmpt kejadian...

Aku - patah tangan kiri (tulang humerus patah dua) mengakibatkan cermin tingkap kiri pecah. Aku pun tak tau mcm mane aku boleh ter'tibai' cermin tingkap tu sampai pecah. Impak kuat sgt gamaknyer... Aku trauma 2 tahun, tak bole drive 2 tahun, tak bole naik bas/flight 2 tahun, hanya bole naik kereta yg ayah/bonda ku drive shj.. ngade2.. (again, never accident before? No opinion la ha)..

Gini le gamaknyer tangan ku bersimen. 2 thn beb! Sabo je lah!

Tu la siape suruh tak nak taruh besi kat dlm, jadi Iron Lady.. sendiri gak yg shushah.
Tapi skang ni dah okey dah.. lepas la nk angkat tong gas.
(Photo credit to Nuriellove)

Member aku di seat belakang - terhumban ke cermin depan (pecah kepala.. pecah sket je).. pastu tersembam pulak muka dia ke atas gear (mulut pun pecah sket)... berdarah sakan la member ku..


Member aku lagi sorang, yg duduk kat seat belakang aku - terperosok ke bawah seat aku!! Waallahua'lam.. tak tau mcm mane bole jadi gitew... nasib baik la member kecik comey lotey.. klu body kiut mcm aku ni?! Tapi member cuma sakit2 badan aje.. takde luka2..


Member aku yg memandu tu - dia takde luka walau sekecil hama pun... nasib dia baik.. Alhamdulillah... TAPI dia trauma la gak, trauma 5 HARI jek.. bole?! Kuat semangat betul member aku tu...


Gini le gamaknyer tmpt kejadian 10 thn dulu.
Ramai org yg berenti bantu kiteorg.
Terima kasih bantu kami dan anta kami ke sepital.
(Photo credit to Semza75)


Lepas aje kemalangan tu, aku still bole gurau2 dgn org ramai yg berenti bantu kami.. aku bole gelak2 dgn nurse/doktor kat sepital... tapi member aku yg drive tu, dia terduduk diam kat dlm kereta yg dah remuk tu dlm beberapa ketika, terpakse org ramai bantu dia keluar, letak dia kat tepi jalanraya, dia sambung termenung lagi.. sian dia.. agaknyer dia terkejut..


Lagi satu yg aku pelik mase kejadian tu, kami berempat ni wanita2 yg memakai tudung sumernyer. Tapi, lepas aje kereta kami terhenti kat gaung kecil tu, tudung2 kami semua terburai dan terkumpul kat tgh2 kereta (kat tmpt isi barang, belakang handbrake tu).. dengan brooch/pin smue ade kat situ, mcm ade org susun elok kt situ... kami semua pelik. Takkan lah tgh2 accident tu, kami sempat pulak buka tudung, pastu kumpul kat tgh2 kereta... pelik... pelik... sure syaitanirrajim pun ade kat situ time tu kan... suke main tudung rupenyer..


Polis yang siasat kes kemalangan kami ni, dia ingat ade mangsa yg meninggal sbb keadaan kereta remuk teruk! Bayangkanlah, bhgn depan enjin dan bhgn bonet blakang, mcm dah takde! Tinggal body kereta je tak terusik.. mcm bentuk 4 segi biskut gitew...

Emmm... mmg kenangan betul time tuh.. such a magical time... syukur Alhamdullillah, kami berempat selamat...

5 comments:

Nukilan ida said...

Uiks..ngerinyer accident tu.. kete remuk hancus btol.. sib baik kete kuat...
sedapnye burger tu! tebal betul intinya!

Farah said...

Dr Ida - mmg ngeri.. syukur selamat.. tokey bege tu mmg tak kedekut ramuan.. hehee.. klu craving la susah, jauh nk gi beli..

orangrawa said...

farah.....ngeri siot accident korang....kalau masuk besi harus korang ni semua dah jadik bionic women...tak gitu?

Farah said...

bro zul - mmg benerr.. haruslah bionic women sedia ade gerun ngan kiteorg.. hihi..

Muhammad Khalid said...

Salam....student sini rupanya dulu....memang best dok kat sini! Memang kerap sangat accident jalan segamat -tangkak , anyway thank to God semua selamat.