The One With The Broken Substation Window

Minggu lepas daku dikejutkan dengan keadaan tingkap kaca substation umah ku yang telah dipecahkan! Pelik gak sbb walaupun keadaan 'rumah substation' tu macam kene pecah jenayah je, tapi umah tetap ade elektrik... takde pulak ape2 yg rosak ke, tak nyala ke, seme dalam keadaan baik.. Alhamdullillah...



*Pintu yg kecik tu lah 'rumah substation'. Siap berkunci bagai.
Kaca tingkap kecik tu la yg telah dipecahkan*


Mula-mula tu aku fikir, mungkin keadaan dalam 'rumah substation' ni panas gamaknyer, almaklum la keadaan cuace skang ni tak menentu, dan mungkin menyebabkan kaca tingkap tu terpecah dgn sendiri. Pastu, terpikir lagi, ntah2 ade org berniat jenayah nak curi kabel letrik tak? Tapi rasenyer tak ade kabel tembaga... kabel biase je.. laku ker klu jual? (sempat gak pikir bisnes tu)... emmm, misteri nusantara ni..



*Keadaan dalam 'rumah substation'. Kaca yg pecah masih ada kat dalam.
Saje aku tak alihkan, kekononnyer nk jd barang bukti la. Maybe ade cap jari penjenayah kat situ.
Tu la byk sgt tgk citer CSI*




Tapi, bila fikir balik, agaknyer bebudak main bola sepak, tertendang kot (almaklum la rumah depan taman)... Fikir punye fikir, aku ingat nak tanya sendiri dgn komuniti tmpt aku tinggal ni.. Aku emel via yahoogroup kat depa...


Rupe2 nyer................................... org TNB sendiri yg pecahkan!! Bole?!! Staf TNB yg bace meter tu tak nampak bacaan meter kat dalam. Kaca tingkap tu ala2 blur sket sbb baru lepas ujan kot. So terpakse la pecahkan. What a solution!! So damn easy isn't it? Tak payah pikir panjang2, pecahkan aje, senang kerje! (Wahh marah nmpaknyer Cik Parah.. mmg parah ni)


*Dah buruk 'rumah substation' aku. Berkunci pun tak gune*




Mula2 tu, aku geram la jugak.. tapi bile pikir balik, buat ape nk geram2, bende dah pecah pun. Lagipun aku terkesian jugak dgn uncle2 yg keje baca meter ni, tertonggeng2 nk tengok meter umah kiteorg.. dah mcm2 aksi depa buat semata2 nk baca meter.. dengornyer, ade yg sampai sakit2 pinggang.. ter'acrobatic' gitew... cian..

Ade jiran aku yg suggest buat aduan kat TNB. To me, byk lagi perkara lebih utama/kritikal yg melambak2 untuk tindakan TNB tu. Setakat kes staf depa pecahkan cermin kecik umah aku ni, yg ntah berape sen, ade ke depa nk kesah? So, tak kuase aku nak pegi buat aduan kat TNB tu..


Ade gak jiran aku yg suggest gantikan aje dgn kaca yg baru.. its not even kaca sebenarnye, mcm plastik keras tu... ganti mmg bole ganti, tapi, aku rase klu aku ganti pun, esok depa dtg bace meter, depa pecahkn lagi.. Aku ganti balik.. depa pecahkn lagi.. Aku ganti lagi.. depa pecahkn balik.. Ehh, bile nak abis da?!

So, ape aku nak buat dgn 'rumah substation' aku yg dah terlopong tu? Aku ingat nk ganti dgn cermin BULLET-PROOF... pastu nk pasang grill kat situ... wahh! lagi susah la uncle2 tu nak bace meter... pastu pasang lak cctv, letak pak guard depan umah, letak sensor kat cermin tu so that klu ade org usik aje terus berbunyik kuat... wahh over la tuuu... "terlebih sudah"


4 comments:

Khalsyaza said...

Alaa.. lagi senang kalau tutup terus jer ngan batu bata. Tak payah letak tingkap atau nak pasang gril. So, bulan2 takda masalah pecah tingkap lagi dan bulan2 takda bil letrik lagi. Orang TNB nak potong letrik pon tak boleh sebab tak jumpa meter... kih..kih..kih.

Adam Al-Bakafi said...

Assalamu'alaikum,

Makanya,apa udah jadi sama grup An Naurah? Masih ada lagi kaset yang termuat lagu Doa Perpisahan?

Adam Al-Bakafi

Nukilan ida said...

uiks... ada grill macamana pakcik tnb nak baca..hehe

Farah said...

Mr Khalid - wah! tutup terus ka? nnt satu umah kene 'tutup' ngan TNB.. hehee..

Adam - Waalaikumsalam.. group An Naurah sume dah tua2 n beranak pinak.. payah sket kami nak buat album.. hehee.. kaset An Naurah dah takde di pasaran rasenyer..

Dr Ida - mase tu ayat marah, mmg la solution nyer parah.. tapi acik gurau ajek..